Flens RadioAmatörer

 


 

Klicka på resp. programpunkt för att läsa mer.

FB Följ oss på Facebook

_______________________________

Satellit

(Repeater i rymden)

 

Av Lars Thunberg SMØTGU (F.d. Flensbo!)

 

Historia:
Amatörradio är en gammal och anrik hobby där människor från hela världen kommunicerar med varandra via radiokommunikation. Inom amatörradion finns många specialintressen. Ett av dessa är att kommunicera via satelliter som konstruerats av just radioamatörer eller i många fall universitet och högskolor.

Den 4 oktober 1957 lyckades Ryssland sända upp den första satelliten Sputnik från Tyuratambasen nordost om Aralsjön. Den följdes av amerikanarnas första satellit den 31 januari 1958 och starten hade gått för en oerhört snabb utveckling inom rymdområdet. Radioamatörerna var inte sena att följa med och 1960 bildades i Kalifornien, the OSCAR Association (Orbiting Satellite Carrying Amateur Radio), som den 12 december 1961 sände upp den första amatörsatelliten Oscar 1. Den hade en sändare om 140 mW och höll sig uppe i 22 dagar.

Att sända upp och operera amatörsatelliter är dyrt och kräver ett internationellt samarbete.
Intresserade amatörer har därför gått samman i nationella AMSAT-föreningar, vilka sinsemellan samarbetar. Den amerikanska AMSAT-NA är givetvis den största och mest tongivande. AMSAT (The Radio Amateur Satellite Corporation) är alltså en internationell sammanslutning där AMSATSM är den svenska delen. Tillsammans har vi konstruerat och skickat upp kommunikationssatelliter i banor runt jorden i över 30 år! I Sverige bildades AMSAT-SM 1982 och de flesta av våra medlemmar är radioamatörer men alla med satellitintresse är givetvis välkomna.

Satellit


Analogt eller digitalt?
Via amatörradiosatelliterna kör vi digitalt eller analogt. Den digitala trafiken består av att sända och ta emot datafiler eller väderbilder. Den analoga av vanliga foni- eller CW-QSOn.
Det blir allt vanligare på nya satelliter att kraftfulla DSP-datorer klarar av både analoga och digitala signaler.

Det är även populärt med så enkla satelliter som möjligt. Tex. blev en Sputnik-1 kopia som släpptes ut från rymdstationen ISS så populär att liknande projekt blir allt vanligare. Sputnik-1 kopian var batteridriven och sände telegrafi ett par veckor på 145 MHz.

Att skjuta upp en satellit:
Det är mycket dyrt att skjuta upp satelliter. Oftast gäller det att hitta nya och billiga alternativ.
Amatörradiosatelliterna får åka snålskjuts och vi kan vara glada för att det finns andra som är med och betalar!

Hur fungerar en satellit?

Spårning
Styrning
Att styra en satellit gör man med hjälp av tex. magnetsystem eller små munstycken.

Solceller
Solcellerna ska ge satellitens alla system tillräckligt med energi. Det är mycket viktigt att de
fungerar bra tillsammans med laddnings-elektroniken.

Omborddator
Omborddatorn (OBC) styr alla system ombord. Kommandocentralen på jorden kan ändra
funktionen på satelliten genom att ladda upp ny programvara.

Antenner
Antennen ska vara stryktålig och inte ta för stor plats, samtidigt som den ska vara så effektiv som möjligt.

Spåra satelliter:
En del av vår hobby med amatörradiosatelliter går ut på att veta när satelliterna passerar ovanför oss. Till vår hjälp finns speciella program som kallas trackingprogram (spårningprogram på svenska). I spårningsprogrammen läser man in keplerelement som är data om hur satelliterna rör sig i rymden vilket gör att det går att räkna ut när satelliterna passerar. Det går även att spåra satelliter via hemsidor på internet och med appar till smartphones.
Spåra


Vilket utrustning behövs?

För att köra de enklaste satelliterna går det bra att använda din befintliga utrustning. Du kör då FM eller SSB/CW på 145 MHz och 435 MHz. Även en enklel mottagare av SDR-modell går bra att använda. Dina vanliga antenner duger bra för att göra ett första försök. Men vill du ha bättre resultat så krävs givetvis bättre antenner som går att rikta även uppåt och riggar eller konverters för högre frekvenser. För digital trafik används minst 9k6-modem men det blir allt vanligare att modemen ersätts med SDR (radioprogramvara i dator).

Vi hoppas att denna information gjort dig mer intresserad av amatörradio-satelliter! Vill Du veta mer så gå till deras hemsida amsat.se. Lycka till!