Flens RadioAmatörer

 


 

Klicka på resp. programpunkt för att läsa mer.

FB Följ oss på Facebook

_______________________________

U T B I L D N I N G
Bli Radioamatör!

 

Amatörradio, vad är det och hur blir man en sådan?


Göran SM5HIH, projektledare utbildning.

Vi har precis inlett en förändring av vår hemsida så att den i större utsträckning skall innrhålla en beskrivning av vad amatörradio är och hjälp till utbildning för Radioamatörcertifikat (Rätten att inneha och använda en radiosändare).
Klubbens dagliga aktiviteter kan Du se via Facebook-länken i högra kolumnen.

I arbetet att framställa bra sidor för utbildning söker vi kontakt med personer, både ungdommar och vuxna) med nyfunnen nyfikenhet och intresse av amatörradio. Från dem kan vi få tips och råd hur vi skall utforma våra kommande utbildningssidor, för att bli riktigt bra.

Gör slag i saken - mejla mig så kan vi ses och prata. Vem vet, under tiden du kommer att hjälpa oss kanske Du kommer lära Dig så mycket om amatörradio att Du inte behöver plugga så mycket för att få en amatörradiolicens.

Min ePostadress och telefon ser Du längs ner på sidan.

Jag ser fram mot att få möta Dig och några till.

Hälsningar
Göran SM5HIH

(Vad är SM5HIH för något? Jo det är min amatörradiosignal, 
någoting som Du också kan få om Du kommer med i vårat gäng)

 

För den oinvigde: Jo - visst skall Du bli radioamatör! Men låt oss först berätta lite vad amatörradio handlar om. Det gör vi enklast genom att låta Dig lyssna på några radioprogram från Sveriges Radio .

Lyssna på en sändning från Sveriges Radio P3 om amatörradio, så får Du veta lite mer. Klicka här för att lyssna. (18 min). Det finns också några bilder där att titta.

Mer för den oinvigde, blev Du intresserad av programmet ovan? Vill Du lyssna på mer? Lugn, bara lugn! Vi kan bjuda på när Janne Hult / SM5TJH, på Sverges Radio, P4 Radio Östergötland också berättar om amatörradio. Klicka här för att höra! (17 min.)

Nog med radiosändningar. För att visa lite mer om vår amatörradiohoppy så har vi en hel del foton. Klicka på Foton i menyn högst upp.

Dessutom, i vårt Aktivitetsprogram på högersidan kan du se att vi har Öppet Hus nästan alla söndagar kl 18:00 (Stäng har vi under skolornas jul och sommarlov). Klicka på respektive aktivitet för ev. ytterligare upplysningar. Du är välkommen till vårt Öppet Hus. Vägbeskrivning finner du under menyn Hitta hit. Eller ring oss för vägbeskrivning och ytterligare informationer. Telefonnummer längs ner på denna sida.

Låter allt det här spännande? Meila eller ring oss, nummer och adress längst ner på denna sida, så postar vi några små broschyrer till Dig. Eller ännu hellre, kom upp till vår klubblokal i Öja någon söndag så kan vi berätta mer!

Förresten, har du någon polisradio eller liknande kan Du lyssna på vår Lokalnät. Varje torsdag kl 20:00 samlas vi radioamatörer i Flen och Katrineholm via vär relästation SK5UM på frekvensen 145,750 MHz. Vi utbyter då nyheter om radio- och datorkommunikation samt pratar litet med varandra för skoj skull. Lokalnätet är också den väg vi informerar våra medlemmar om klubbaraktiviteter. Inför varje lokalnät sänder vi ut en LÖPSEDEL som informerar om sådant vi kommer att prata om. Vill Du också ha Nyhetsbrevet med Löpsedel? Ring eller mejla oss. Nummer och adress längst ner på den här sidan.

 

Kurser för utbildning till radioamatör.

Kurser för utbildning till radioamatör bedrivs av flera olika radioklubbar. Oftast är det kurser som går Lördag & Söndag under tre/fyra veckor, med provtagning sista kursdagen. Besked om sådana kurser i vårt närområde kan Du få om Du kontaktar oss via telefon/meil (Se längst ner på sidan).

I Flen, som är en liten stad, är det oftast svårt att arrangera en kurs. Vi har istället valt att ordna på så sätt att Du som kursdeltagare köper studiematerialet och sedan får en mentor som hjälper dig att läsa och förstå kursmaterialet. När kursmaterialet är färdiginstuderat får Du som elev träffa en provförrättare, som håller kunskapsprov med Dig.

Vi hörs eller ses!
73 de (det är radiospråk och betyder Hjärtliga hälsningar från...)
Göran / SM5HIH (de obegriperliga bokstäverna är min amatörradiosignal!)